Paštomatai tampa patogesni akliesiems ir silpnaregiams

Karantino metu paštomatų naudojimas iš patogios paslaugos tapo neišvengiama būtinybe. Bekontaktis siuntų siuntimas ir atsiėmimas paštomatuose užtikrino visuomenės saugumą ir efektyvumą pristatant pirkinius ar kitus svarbius daiktus. Vis dėlto, akliesiems ir silpnaregiams tai tapo ne išeitimi, o papildomu galvos skausmu.

„Pandemijos metu visas gyvenimas vyko per paštomatus, tai tapo būtinybe ir kasdienybe. Bet jie nebuvo pritaikyti žmonėms su regėjimo negalia. Dauguma paštomatų valdomi liečiamais ekranais, kurie neturi juntamų mygtukų ar garso signalų. Norint naudotis paštomatais, būdavo reikalinga kito žmogaus pagalba“, – sako V. Gendvilas.

Žmonės, turintys regėjimo negalią, gali ir nori gyventi pilnavertį bei savarankišką gyvenimą. Pavyzdžiui, specialios programėlės leidžia laisvai naudotis išmaniaisiais telefonais ir kompiuteriais. Taip silpnaregiai bei neregiai gali savarankiškai domėtis naujienomis, bendrauti, kurti, apsipirkinėti, mokėti mokesčius ar pasirūpinti kitais būtinais reikalais.

Vis dėlto, iki šiol siųsti arba atsiimti siuntas regėjimo negalią turintys žmonės galėjo tik per kurjerius ir paštininkus, nes paštomatai nebuvo tam pritaikyti. Į tai atsižvelgė logistikos bendrovė „Itella“ ir pasiryžo atnaujinti „Smartpost“ paštomatus.

„Smartpost“ plėtros vadovas Vytautas Kalesevičius sako, kad paštomatų tinklo tikslas yra siuntų siuntimą ir gavimą padaryti patogiu ir prieinamu visiems. Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos duomenimis, Lietuvoje iš viso yra apie 150 tūkst. silpnaregių. Sunkius regėjimo sutrikimus turi apie 30 tūkst. žmonių. Tai yra reikšminga visuomenės dalis, tad svarbu ieškoti sprendimų, lengvinančių paštomatų naudojimą.

„Visų pirma, kreipėmės į Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungą, kad jie įvertintų „Smartpost“ svetainės patogumą žmonėms su regėjimo negalia. Svarbu, kad žmonės galėtų aiškiai ir lengvai naviguoti svetainėje, sužinoti dominančią informaciją, rezervuoti reikalingą paštomato skyrelį. Gavę komentarus, ėmėmės trūkumų taisymo“, – pasakoja V. Kalesevičius.

Kompiuteriai ir telefonai – svarbūs palydovai neregių ir silpnaregių gyvenime. Technologijos leidžia prisitaikyti šiuos įrenginius ir patogiai jais naudotis. Tam naudojamos programos, kurios garsiai perskaito ekrane esantį tekstą, gali pasakyti ir paveikslėlių turinį. Tam būtina, kad svetainė būtų suprogramuota tvarkingai, pavyzdžiui, visos iliustracijos turėtų pateiktą alternatyvaus teksto atributą, kuris aprašo, kas vaizduojama paveikslėlyje, tada ekrano skaitymo programa gali pasakyti žmogui, ar paveikslėlis yra tik iliustracija, o galbūt jame pateikiama svarbi informacija.

Įsivertinus „Smartpost“ savitarnos svetainę, kitas žingsnis buvo pačių paštomatų pritaikymas. Juose nenaudojami liečiami ekranai, čia kiekvienas siuntos skyrelis turi savo spynelę, tad tereikia atrasti ir atrakinti savo dureles. Iki šiol durelių numeriai buvo pažymėti skaičiais, o dabar visos durelės yra sunumeruotos ir Brailio raštu, tad regėjimo negalią turintys žmonės gali savarankiškai atrasti jiems reikalingą siuntos skyrelį. 

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos atstovas V. Gendvilas  išskiria dar vieną privalumą: „Kadangi visi „Smartpost“ paštomatai yra prekybos centrų viduje, tai suteikia papildomą saugumo jausmą atsiimant siuntą. Atsiimti siuntą patalpų viduje, kur yra kameros bei aplinkinių žmonių yra ramiau, nei tai reikėtų daryti lauke. Nors šis saugumo potyris labiau emocinis argumentas, bet jis irgi reikšmingas.“

„Nors kalbant apie regėjimo sutrikimus, naudojame žodį negalia, bet iš tiesų aklieji ir silpnaregiai yra itin galingi. Jie kasdien įveikia tokius iššūkius, apie kuriuos regintieji nė nesusimąsto. Tikiuosi, kad šis paštomatų atnaujinimas išbrauks bent vieną iššūkį ir leis gyventi dar sumaniau ir paprasčiau“, – sako „Smartpost“ paštomatų plėtros vadovas Vytautas Kalesevičius.


Daugiau naujienų